dinsdag 14 september 2010

Scenario schrijven.


09 September 2010

Vandaag zijn we begonnen met het schrijven van een scenario. In verband met het suikerfeest waren een paar leerlingen er niet dus moesten we het doen met de leerlingen die er wel waren. Barry heeft ons eerst uitgelegd hoe een scenario er precies uit moest komen te zien en wat er in moet staan. Vervolgens zijn Farida en ik aan de slag gegaan en hebben we alvast een begin gemaakt aan ons scenario.
De andere twee teamleden gingen aan de slag met de camera. Farida en ik zijn niet gelijk begonnen met het schrijven ervan, maar hebben eerst antwoorden gegeven op wat vragen die Barry in een powerpoint gezet had zodat we een duidelijker beeeld zouden krijgen van wat we nou precies wilden in ons documentaire.

Hieronder is het begin van de scenario te zien:

Documentaire Talenten in de Schilderswijk


1.Wat moet de kijker te weten krijgen om de film goed te begrijpen?

De kijker moet weten dat we in een achterstandswijk staan en zou dus zo moeten weten dat de talentvolle mensen niet zo gauw de kans hebben om uit te groeien.

2.Hoe kom ik tot mijn doel?

Het vinden van talentvolle mensen die de kans niet hebben gehad of hebben om uit te groeien tot echte artiesten.

3.Onderzoeksvraag?

Hoe zorgen we ervoor dat talentvolle mensen de aandacht krijgen om uit te groeien?

4.Wat is het einde van ons verhaal?

We gaan naar de wethouder toe en laten het filmpje zien waarin te zien zal zijn hoeveel talent we in schilderswijk hebben. We vragen hem ook om een conclusie.

5.Wie zijn de belangrijkste personen van ons verhaal?

De talentvolle bewoners van schilderswijk, De talentvolle bewoners uit een andere wijk en de wethouder.


Wie , wat , waar, wanneer, waarom



6.Waar zijn we in de film?

In de film zijn we vooral buiten op zoek naar mensen die een talent hebben en die ze ook willen laten horen. We zijn ook in buurthuizen om te kijken in hoeverre zij deelnemen aan talenten activiteiten. Over de andere wijk kunnen we nu nog niks zeggen omdat we niet precies weten welke wijk het zal worden.

7.Wanneer speelt de film?

Ons film kan zich op elk moment en elk periode afspelen.

8.Wie speelt er in de film?

De talentvolle bewoners van schilderswijk, De talentvolle bewoners uit een andere wijk en de wethouder.

9.Wat zijn zij in de film?

Talenten die geen kans hebben, talenten die wel een kans hebben, medewerkers van het buurthuis, wethouder,ouders.


10.Waarom zijn zij in de film?

Om hun verhaal te doen.

11.Wat is de context?

Zoektocht.

12.Hoofdpersonen: Word nog besproken.
Tegenstrever: De gemeente van Den haag.
Persoon hier tussenin: Bewoners met een talent.

13.Wat zijn hun drijfveren?

Uitgroeien tot een echte artiest.

Akte 1:

Het fundament: Mensen laten zien die geen talent hebben en mensen die wel talent hebben maar niet ver zijn gekomen.

Van expositie naar verandering: Nadat we de talenten hebben laten zien gaan we over naar instanties om te vragen in hoeverre zij talenten motiveren om door te gaan.

Spanningsopbouw: Een persoon met talent mislukt in zijn auditie of optreden.

Wendingspunt: Mensen laten zien die talent hebben en daarna mensen laten zien die een mislukte poging hebben gedaan om ver te komen.

Akte 2: De confrontatie

Obstakels: Waarom lukt het die mensen niet om door te breken en wat is er mis?

Wendingspunt: Mensen die er niet in zijn geslaagd om door te breken te motiveren om hun talent een tweede kans te geven.

Van groot naar klein de verhalende structuurelementen:


Samenhang geheel:

Fade in:

Ext. Park - Day

Naamloos zit op een bankje en laat zijn talent horen vervolgens vertelt hij/zij wat zijn talent is en vertelt dan waarom het niet mogelijk is om een echte artiest te worden.


Ext. voetbalveld - Day

Jongetjes lopen met een bal in hun handen het voetbalveld op en beginnen te spelen. Vervolgens stopt er eentje en vertelt wat zijn plannen voor voetbal in de toekomst zijn en hoe hij die zou willen bereiken.

1 opmerking:

  1. Beste Fatima,

    Ik vind dat je dit heel goed hebt gedaan.
    Ik ben benieuwd wat de rest van jouw groep er van vind als ze er vandaag weer bij zijn.

    BeantwoordenVerwijderen